Assalamualaikum roti canai saya sekalian? Hee, okay. Belog ni, tak ada kena mengena pasal cerita hidup saya. Belog ni, just a NOVEL yang tak rasmi haha. Saya buat novel ni pun, sebab excited kan tibatiba je ada idea nak buat -.- Okaylah author dia pun si anak Shahril Lim ni :) so, hope you all enjoy k? Boiii. Anyway, say THANKS TO LIDYA NABIHA, SEBAB TOLONG SAYA BUAT NOVEL NI JUAA :D I LOVE HER VERY MUCH, MUAH! haha

TINGGALKAN JEJAK KORANG DEKAT SINI :)

PART 18; NY 1ST LOVE

Doktor suruh aku berehat lagi kat hospital dalam seminggu macam tu. Dia cakap aku masih tak stabil, belum cukup kuat untuk berjalan dan blablabla. Aku cuma akur je dengan apa yang doktor tu cakap. 4 hari dah pun berlalu, tapi bayangan ayah tetap tak kelihatan. Aku pun tak mimpikan dia lagi, hmm. Apa nak jadi dekat ayah aku tu pun aku tak mahu ambil tahu lagi. Ya Allah, aku berharap ayahku berada dalam keadaan sihat dan selamat. Amin :’)

Dave masih setia melawat aku, tak mengeluh tak marah. Dia cukup tenang dan bersabar, even kadang kadang aku asyik termenung dan tak jawab soalan dia, dia tak pernah nak tegur. Aku lebih senang kawan dengan dia, mungkin aku dah pun jatuh cinta kat dia. Joe pun tak pernah melawat aku sepanjang aku dekat hospital ni. Semuanya seperti rahsia, dia dan ayah lesap macam tu je.  Dan aku cuma tinggal di sini bersama sama dengan Dave.


“cik, cik dah boleh pulang. Semua bil rawatan cik sudah pun dibayar. Banyakkan rehat, jangan terlalu banyak berfikir, nanti cik akan sakit…” ucap Doktor Anthony tu dekat aku. Aku hanya angguk sahaja, dia punya bahasa English bukan main lagi, dasyat!

“ Jom, Dave…” aku pun mengajak Dave keluar dari hospital itu. Barulah aku dapat melihat cahaya di luar ini. Sungguh seronok, berada di hospital bagaikan meringkuk di dalam penjara! Cahaya pun tak kelihatan, tetapi bila keluar je dari hospital, cahaya matahari telah pun mewarnai bumi. Indah tak terkata :D

Aku tiba di tempat hotel aku. Dave temankan aku sampai ke pintu bilik hotel.

“Dave, you dah boleh balik. Terima kasih sebab tolong I, I banyak sangat terhutang budi dengan you. And, I tak tahu macamana nak balas tu semua…..”

“Hey, relaxlah. Small matter, jangan risaulah. I ikhlas bayarkan bil rawatan you tu, dah tanggungjawab I sebagai kawan you kan? So I tak nak jadi selfish :)”

Aku hanya memandang wajah Dave dengan perasaan yang terharu. Tibatiba, tanpaku sedar air mata telah pun gugur perlahan ke pipi. Aku benar benar menghargai Dave, dia tidak pernah mengungkit pasal apa yang dia telah tolong aku. Aku betul betul….. jatuh hati kepadanya.

“Okaylah Nia, dah lambat dah pun. I ada dinner dengan family I sempena hari jadi I yang ke-23, hee thanks sebab bagi I hadiah yang paling bermakna :)”

Hari jadi dia? Aku terkesima, dan yang paling aku hairan tu -----> apa hadiah yang aku bagi dekat dia?

“Dave, apa hadiah yang I bagi you? I just habiskan duit you……”

“ No lah Nia, you bagi I hadiah yang paling I hargai. Hadiah tu, I rasa I sorang je yang dapat. Haha, you nak tahu tak apa hadiah tu?”

Aku semakin keliru dengan teka teki ni. Aku dah lah lemah dalam bab bab teka teki ni, grr -.- aku hanya mengangguk dan bersedia untuk mendengar jawapan dari mulut Dave.

“I rasa itu hadiah bagi I, bila dapat bersama dengan you sepanjang you dekat hospital. You selalu tenangkan fikiran I, even you tidur je masa dekat sana. I suka, bila you ada kat sisi i. I janji suatu hari nanti pasti you tahu apa perasaan I, hee.”

Dave senyum melihat aku, dan aku hanya mendiamkan diri. Dave, itukah maksud kau “hadiah”? aku tak sangka, bukan kau ke yang sentiasa berada di sisi aku? Kenapa perlu terbalikkan ayat tu? Aku…. Temankan kau? Sukanya aku, bila kau kata macam tu. Hati aku ni berdebar debar, tak henti henti bila kau menyebut setiap patah perkataan dari mulut kau. Kau buat aku tenang, dan YA. AKU CINTAKAN KAU, tapi berat sungguh mulut aku untuk mengatakannya sendiri kepada kau.

“Haha, yeke? Err, mana ada. You yang selalu temankan I, haha. Btw, you dah lambat kan? I rasa, I dah buang masa you. Im sorry, lain kali kita jumpa lagi okay? Thanks, for helping me. Hee, I minta maaf if I tak dapat nak bagi you hadiah sempena ulang tahun you.”

“Oh, no big deal. I tak kisah, I dah pun dapat hadiah yang I nak selama ni. Allah tu maha memahami, and Im lucky to have a friend like you Nia. Semoga kita jumpa lagi ya, byee takecare :)”

Aku hanya mengangguk lemah dan melambaikan tangan kearahnya. Setelah dia beredar, aku pun kembali membuka pintu bilik aku. Aku masuk dengan lemah, tak terdaya hendak berjalan atau berdiri, dan akhirnya aku menghempaskan diri di atas katil. Letih sungguh aku hari ni, tetapi sekurang kurangnya Dave dah pun ubati hati aku yang terluka ni :’)

Aku kembali termenung. Aku rasa seperti ada yang tak kena dengan keadaan bilik ni. Sunyi, seperti bilik tanpa penghuni. Aku bangun dari birai katil dan memandang sekeliling, KOSONG. Beg ayah, baju baju ayah di almari sudah pun aku periksa. TAK ADA. Aku mula tak sedap hati memikirkan tentang ayah, apakah dia sudah balik ke Malaysia? Oh gosh, tak mungkin ayah sekejam tu! Aku check bag aku, fuh selamat masih ada. Aku terus pergi ke bilik sebelah, bilik Aunty Selly. Beberapa kali sudah kuketuk pintu biliknya, masih belum ada yang jawab. Aku mengeluh hampa, kepala aku semakin pening dan dada terasa berat untuk bernafas. Aku kembali baring di atas katil aku, aku tak mahu lagi fikirkan tentang ayah. Betapa jahatnya seorang ayah buat macam ni dekat anak dia, aku tak tahu apa jenis lah ayah aku ni.

Seketika, perut aku berkeriuk lapar. Aku cuba selongkar duit aku dalam bag, tetapi HILANG! Apa ni, ayah bawa lari aku punya duit kah? Bapak kejam, ish -__- aku menangis, ayah sanggup tengok anak dia terseksa. Aku sedih, sebab anganangan nak makan ayam goreng terus plinkkkkkk hanyut macam tu je :’(

Aku cuba tenangkan fikiran aku. Aku menutup mata dan terlelap sebentar. Dan, pintu bilik diketuk. Aku tersedar dari lena, aku terus ke daun pintu. Aku buka, dan aku terkejut melihat Dave ada di depan mata aku bersama sekotak hadiah. Aku memandang dia dari atas ke bawah. Dalam hati aku : apa ke cacat dia ni nak bagi aku hadiah, bukan hari ni hari jadi dia ke? Kenapa nak bagi aku hadiah? T.T

“Eh, Dave! Apa you buat dekat sini?”

“Err, hehe. I nak bagi you ni” Dave menghulurkan hadiah tu dekat aku. Aku teragak agak,

“Eiiii apa ni? Bukan birthday I pun hari ni, it supposed to be yours lah :D”

“Dangg, ni bukan hadiah. Ni kek yang I sempat tapaukan untuk you. I pun nak jugak bagi you rasa kek I, haha. Hari jadi I tanpa kawan baik, mana mungkin sempurna :D I tahu you belum makan dari tadi kan?”

Dave memandang aku dengan serious. Aku watlek je, huahua :D

“Hmm, yup dari tadi tak makan :| anyway, Dave. I tak tahu macamana nak balas budi you ni! Seriously I terharu bila you buat macam ni dekat I, you sanggup datang hotel ni. Semata mata nak kasi I merasa kek you ni. Rumah you jauh kan? And yes, I tak sangka you boleh datang kat sini. I minta maaf, kalau I menyusahkan you…..”

“Eh? Nia, you tak buat salah pun. Percayalah, I sayangkan you, lebih daripada kawan. I tahu, maybe I ni tak waras, tapi I tak faham bila I pandang you, hati I ni muncul satu perasaan yang pelik! I sendiri bermain dengan perasaan ni, dan akhirnya I dah dapat jawapannya. I dah jatuh hati dekat you, cinta pandang pertama. Haha :D”

Sambungan : NIA FAHAM KE PERASAAN DAVE? DAVE CUBA PERMAINKAN NIA? AYAH NIA, AUNTY SELLY DAN JOE PERGI MANA? NIA AKAN TERIMA CINTA DAVE?

BERSAMBUNG ;)

Penulis: Puteri Farah