Assalamualaikum roti canai saya sekalian? Hee, okay. Belog ni, tak ada kena mengena pasal cerita hidup saya. Belog ni, just a NOVEL yang tak rasmi haha. Saya buat novel ni pun, sebab excited kan tibatiba je ada idea nak buat -.- Okaylah author dia pun si anak Shahril Lim ni :) so, hope you all enjoy k? Boiii. Anyway, say THANKS TO LIDYA NABIHA, SEBAB TOLONG SAYA BUAT NOVEL NI JUAA :D I LOVE HER VERY MUCH, MUAH! haha

TINGGALKAN JEJAK KORANG DEKAT SINI :)

PART 1 ; NY 1ST LOVE

" IBU! JANGAN TINGGALKAN NIA!!!! "

"huuu..." 
aku mengesat dahiku yg penuh dengan peluh . aku tak dapat lupakan kejadian 16 tahun yang lalu. kini, usiaku sudah mencecah 16 tahun tanpa kasih sayang seorang ibu. setitik susu ibu pun tak pernah aku rasai. cemburu aku melihat rakan rakanku yg dibelai oleh ibu mereka. aku ? hanya mempunyai seorang ayah, itu pun dia selalu out station, bosan tahu!

ayah janji nak bawa aku pergi melancong kalau keputusan SPM aku lulus dengan cemerlang , tapi sampai sekarang dia buat derkk je. menyirap aku , heh. kalau aku dapat melancong pun, aku nak pergi mana? tak mungkin aku nak pergi ke AFRICA! Impossible impossible . aku ingat nak ajak ayah pergi ke New York, tapi kat situ ada apa? aku pun jenis budak yang broken english, datang sana terpaksa bawa kamus Oxford . ya , aku kena cakap kat ayah sekarang juga! 

bila aku ketuk pintu biliknya, tiada sebarang respon. huhh , aku dah agak yang ayah keluar lagi. bila ayah nak balik? merayap je kerja, tak penat ke?! hm, aku terpaksa tunggu dia. jam sudah menunjukkan pukul 12 pagi, tapi ayah masih belum balik. mana dia pergi? baru baru ni dia dah pandai balik lambat, ni yang nak kena debik ni!

tengah aku membebel sendirian, tiba tibaa ,aku terdengar suara orangg tua batukbatuk ,ehh ayah aku la tu ,siapa lagi orangg tua dalam rumah ni ,cepat cepat aku menuju ke pintu rumahku ,mukaku tersenyum Sampai ke telingaaa ,bila melihat sebungkus beg plastik oren yangg ada satay dalam tu ,huuu favourite tauuuu ! terus aku terlupa akan niatku yang ingin berbincang dengan ayah pasal hal melancong tu

sedar tak sedar ,jam menunjukkan pukul 10.30pagi ,ehh aku da tidur ke tadi ? ingatkan tengah makan satay lagi ,apadaaa .cepat cepat aku mandi gosok gigi semua ,terus aku terlompat lompat ke bawah mencari ayah .yehhh ! ada pun ayah harini ,ayah sedang memberi ikan gold dy tu makan ,jeles pulak aku 

" AYAHH AYAHH ! NIA NAK CAKAP SIKIT NI ,CEPAT LA ! JOM DUDUK KAT LUAR .AYAH PERGI DULU ,NIA BUAT MILO SHAKE KEJAP "

ayah memandang aku slekk je ,aku tak kisah ,selesai membuat milo shake ,aku terus pergi keluar

AKU : AYAH  AYAH ,MASA TU KAN AYAH JANJI NAK PERGI HOLIDAY ?

AYAH: YELAA ,KENAPAA ? NAK CANCEL KE ?

AKU : EHH  CHOYY MULUT AYAH TAU ,TAKLAAA NIA RASA NAK PERGI NEWYORK LA ,BOLELA BOLELAA AYAHH * sambil buat muka manjaa aku 

AYAH : HAISHH KAMU NI ,YELA YELA ,NANTI AYAH CHECK KAT WEB AIR ASIA ,ADA TAK FLIGHT KE SANA NETWEEK 

AKU : OHMYGOD ! BETUL KE NI ? NIA TAK MIMPI KAN KANKAN ? CUBE CUBIT SIKIT PIPI NIA NI AYAH * sambil tarik tarik tangan ayah suruh cubit

AYAH ; HAHAHA BENGONLA ANAK MANJA AYAH NI ,DA DA ,PERGI MASAK SANA ,LAPAR PULAK AYAH ,TAK PAYAH LA MAKAN LUAR HARINI ,

AKU ; OKAY OKAY BOS ! 

ahh tidak ku sangka ,minggu depan akan ku jejak ke negara britney spears tu !

MINGGU DEPAN ---


semasa dalam perjalanan ke airport ,aku tak berhenti tersenyum ,ayah menggeleng kan kepalanya sambil mengetuk manja kepalaku ,alangkah inda sungguh jika ibu ada ,hmmm sebak aku ,lantas cepat cepat aku menghentikan emosi jiwang aku dan terus menutup  mata .takut ayah melihat air mata ku tumpah ke pipi

1 jam kemudian ,kami sudah masuk ke balai berlepas ke kapal terbang menuju ke newyork 
sudah ku pilih tempat duduk ku ,tiba tiba kepalaku bagai ditarik tarik melihat ke belakang ,ohmygod ! hensomenya mamat tu ,dia tersenyum memandang aku ,perasan je aku ni ,aku membalas senyumanya itu dengan senyuman yang paling manis ,agaknya la 

aku menoleh ke depan ,kapal terbang pun berlepas ,mengantuk pula mata ni ,kupejam mata dan berharap akan mendapat mimpi paling indah dalam hidupku ,ehh kenapa ada muka mamat tadi ? pelik 


BERSAMBUNG 




                                                                                                  lidya and qiqi writer